April 24th, 2012

Överoptimering

No Comments, Sökmotoroptimering (SEO), by admin.

Senaste uttalandet ifrån Matt Cutts har fått stora följder för Sökmotoroptimering. Matt Cutts arbetar som är ansvarig för att hantera Webspam.Trots att Google sällan går ut med förändringar om de inte anses väldigt stora så gjorde de så i detta fallet. Matt Cutts talade om att Google inför ett nytt filter /(ev:straff) för hemsidor som anses vara överoptimerade.

Vi kan börja med att säga såhär att ordet “överoptimering” borde ersättas av ordet “dålig optimering”. Ordet optimering är nästan detsamma som anpassning, att något är optimalt innebär att det är bättre anpassat till vissa förutsättningar än något annat.

Sökmototoroptimering har tidigare handlat som att anpassa SEO-arbetet efter sökmotorerna och dess sökrobotar. Dock under de senaste åren har det istället berört hur man ska anpassa SEO-arbetet till internetanvändare (människor) på bästa sätt.

“Syftet är att skapa bättre förutsättningar för att webbsidor med bra innehåll ska kunna rankas högre än websidor med dåligt innehåll som lyckats bättre med sin sökmotoroptimering.”

Matt Cutts

Det som orsakar överoptimering är flera faktorer många av sådana som inte är allmänt kända än men de saker vi upptäckt att du bör undvika har vi sammanställt nedan i en lista.

Undvik överoptimering

1: Ha koll på att du inte har för många länkar internt(länkar i texten) på din webbplats som länkar till andra sidor på domänen som innehåller exakt ankartext.

2: Lägg ner tid på textinnehållet så det är intressant att läsa vidare, eftersom ingen vill läsa en tråkig text.

3: Använd inte för mycket sökord i textinnehållet på din webbsida, läs gärna texten högt så märker du när det låter märkligt med sökorden i textsammanhanget. Kom ihåg less is more.
Skippa footer texter.

4: Använd inte ditt sökord i alt texterna på för många av dina bilder du har på din webbsida.

5: Har du satt ett sökord i rubriken på din H1a undvik att köra samma ord i dina H2or på samma sida.

6: Sist men inte minst ha regelbunden koll på din hemsida via Googles Webmasterverktyg, kolla redan nu och se om du fått meddelande om att din hemsida bör ändras.

Vet du något annat som man bör se upp med så mejla gärna mig på VIXDAR (nymanchristoffer@vixdar.se) så uppdaterar jag listan ovan.

Christoffer Nyman

Marknadschef/försäljningschef på VIXDAR

Mejl: nymanchristoffer@vixdar.se

...

August 10th, 2011

Google’s Realtidssökning får en andra chans tack vare Google +

No Comments, Sökmotoroptimering (SEO), by admin.

Året var 2009 när Google-användare ville ta del av nyheter från hela världen i en Google-sökning, därför lanserade företaget “realtids sökningen”. Merparten av resultaten (realtids nyheter) var samlade från olika sociala nätverks kanaler som Twitter, Facebook m.fl.

Men efter att ha misslyckats att nå en ny överenskommelse med Twitter förra månaden fick Google att lägga ner sina framtida planer för en fortsatt realtids söknings funktion – eller så vi trodde tills nu.

Det går rykten om att Google’s realtids sökning snart är redo för att göra en comeback. Men den här gången, kommer tjänsten inte vara beroende av Twitter-flöden. Utan istället kommer det att finnas uppdateringar från Googles egna sociala nätverk, Google +. Detta är smart drag ifrån Google eftersom det betyder att Google kan bevisa att realtids sökningen inte är beroende av externa källor som (Twitter och Facebook) för innehåll.  Samtidigt ger detta drag en större exponering för allmänheten av deras senaste projekt Google +. Effektiv marknadsföring och promotion med andra ord.

Återupplivandet av realtids sökningen har bekräftats av Googles Amit Singhal som förklara att företaget jobbar “aktivt” på att återuppväcka denna tjänst och det verkar som de tror att de kan uppnå detta genom att integrera Google + data till resultaten. Singhal konstaterade också att data från andra sociala tjänster också skulle ingå i den “nya versionen av realtids sökning”, men han var fåordig och gick inte in på några specifika detaljer rörande dessa externa källor.

Det finns också goda nyheter för de internetanvändare som vill ha en sökmotor direkt i det sociala nätverket Google + då Singhal har bekräftat att “Vi jobbar på det”. Det är spännande och skulle kanske ge dem ett övertag över Facebook som i dagsläget saknar denna funktion.

...

August 2nd, 2011

Sökmotoroptimering- Hur Kommer Google Plus att påverka Sökoptimering?

No Comments, Sponsrade Länkar (PPC), Sökmotoroptimering (SEO), by admin.

Google Plus strävar efter att bli en av de ledande webbplatserna för sociala nätverk.

Nu uppstår frågan hur långt det kommer detta att påverka den organiska sökningens ranking resultat eftersom det inte finns någon indikation på hur mycket det skulle påverka sökoptimering. En del av de existerande sociala nätverken som Twitter och Facebook har redan påverkat sökmotoroptimering och internetmarknadsföring i en eller annan form.

Med Google Plus och dess plus en (+1) knapp skapar det sociala aktiviteter som äger rum i sökmotorn själv. Därför är det svårt att inte anta att antalet klick på en plus en knapp på en viss webbsida inte kommer påverka denna sidas organiska ranking. I Googles Plus dela med dig experimentet var testsidan rankad # 1 på Google inom 2 timmar, vilket visar att Googles nya sociala produkt kan hjälpa till sidor blir indexerade, men inte riktigt lika snabbt som Twitter brukade göra förr.

Inte bara är denna plus en knapp något som finns på varje inlägg i Google Plus och på annonserna men det sitter även bokstavligt talat bredvid varje sökresultat i Google. Allt för att internetanvändare ska kunna tycka till och rekommendera webbsidor de tycker är bra till andra. Dock måste användare ha ett gmail konto och måste få en inbjudan. Google plus kommer nog inte vara något som ersätter Facebook’s gilla knapp men Twitter kan drabbas då det är lättare att trycka på en liten knapp än att posta en länk i sina tweets. Tiden får utvisa hur seriöst både andra människor kommer uppfatta plus en knappen och samt hur viktig kommer det vara att ha många som plussat ens webbsida i framtiden när det gäller att rankas högt i den organiska sökningen.  Sökmotoroptimering är något som ständigt utvecklas just på grund av sådana funktioner som Google plus vi på Vixdar tycker det ska bli spännande att följa den utvecklingen.

...

July 16th, 2011

De som arbetar med sökoptimering ryser på grund av ICANN’s senaste beslut

No Comments, Sökmotoroptimering (SEO), by admin.

ICANN – Internet Corporation for Assigned Names och Numbers har nyligen gjort ett val och röstat för att tillåta företag att börja skapa domännamn som är adresser till deras webbplatser som slutar med det egna företagetsnamn. Vilket innebär att de företag som idag har ett domännamn som slutar med .com som till exempel Apple kan då ändra sin webbadress så den slutar med.apple istället för .com.

Kostnaden för att tillämpa detta är väldigt hög vilket gör detta till något som endast de större företagen i världen skulle kunna ha råd att använda sig av. Förutom den höga kostnaden kommer det nartuligtvis vara en hett debatt om vilka företag eller organisationer som har rätt till ett till synes allmänt namn som exempelvis apple, giant ,pengar eller mat. Därför håll ögonen öppna på se hur denna byråkratiska process kommer att utvecklas då ICANN kommer få ta på sig rollen som skiljedomare i dessa ansökningar.

Det har varit debatt emellan de nationella regeringarna och ICANN över hur mycket inflytande regeringstjänstemän, och varumärkesägare, kommer att ha över själva processen för att skapa nya domänsuffix enligt CNET.

Värt att påpeka är att Google och Bing inte skiljer på.com och.biz, men de ger.com platsen ett lyft. Detsamma kan antas gälla för en firmas webbplats. Marknadsförare som arbetar med sökmotoroptimering även kallat sökoptimering är nog mer benägna av att se hur denna händelse utvecklar sig. Vidare kommer de nya namnen troligtvis inte underlätta vid sökmotoroptimering enligt Search Engine Land.

...

July 16th, 2011

Användarkapaciteten för Google+ överskreds på 2 dagar

No Comments, Sökmotoroptimering (SEO), by admin.

Google har återigen stått ut ur mängden eftersom deras nya socialamedier webbplats har nått sin användargräns på endast två dagar efter lanseringen av Google + som var tänkt som ett systemtest.

De nya sociala nätverket Google + är tänkt att kunna konkurrera med Facebook. Vidare har det nya socialanätverket redan nått sin fulla användarkapacitet och har därmed gjort att Google har stängt ner bjudain- mekanismen bara några dagar efter invigningen eftersom varje användare innan fick bjuda in kontakter till Google +.

Även om det nya konceptet för närvarande testas för att få feedback.Så har en taleskvinna för Google sagt att under testningen kan de öppna och stänga Google + till nya användare när som helst. Samt sa hon att de är glada över att så många människor var intresserade av att testa en ny metod för online-delning. Både Buzz och Wave misslyckats tidigare att ta fart på grund av integritetsfrågor och Google + är det tredje försöket ifrån Google för konkurerra med de stora socialanätverks rivalerna.

Huvudfunktionerna som Google + skulle erbjudande ingår en cirkel istället för en stor pool av vänner och i denna cirkel skulle det vara möjligt att separera olika användare så att du kan “diskutera saker som betyder något med människor som betyder något.” Det betyder att du kan dela in dina vänner till tex klasskompisar, kollegor, familj, folk som har samma hobbyes etc. Du kan även video-chatta online i grupper med Google +.

Den mobila applikationen har med en GPS, en snabb uppladdning och är mer funktionell med en Android telefon. Google + ger sig på Facebook på en tid då detta nätverk har en stark användarbas. Den genomsnittliga Facebookbesökaren under maj tillbringade 375 minuter per månad på Facebook jämfört med 231 minuter på Google. En anmärkningsvärd sak att notera är att kontakter kan inte överföras från Facebook till Google +.

...